Blow-off
26.10.2020

Blow-off

Często na forach internetowych można spotkać się z wątkami dotyczącymi zaworu upustowego blow-off. Ten element kojarzony głównie z turbosprężarką, znany jest także fanom modernizacji samochodów. Pewnie spotkałeś się na drodze lub podczas zlotów miłośników tuningu z interesującym dźwiękiem, jaki wydaje zawór blow-off. Z poniższego tekstu dowiesz się między innymi, co to jest blow-off, co daje blow-off i jak zamontować blow-off w dieslu.

Zawór upustowy blow-off – do czego służy?

Zanim dowiesz się co daje blow-off, pora przedstawić charakterystykę tego elementu. Słusznie wywołane zostały skojarzenia łączące turbosprężarkę z zaworem  blow-off. Zasada działania tego elementu związana jest bezpośrednio właśnie z turbosprężarką. Ten układ pozwala na wykorzystanie energii, która dotychczas była marnowana. Strumień powietrza ze spalinami, który w starszych silnikach był wyrzucany z samochodu poprzez układ wydechowy, teraz trafia do turbosprężarki. Tam powietrze jest sprężane i w razie potrzeby wykorzystywane do napędzania wirnika jej turbiny. W ten sposób generowana jest większa moc silnika.

Tylko gdzie w tym opisie miejsce na zawór blow-off? Żeby lepiej zobrazować potrzebę stosowania zaworu upustowego blow-off, trzeba powiedzieć, że największym problemem takich systemów jest ciśnienie dostarczanego powietrza i sprężonego. Podczas szybkiej jazdy, powietrze cały czas jest zasysane i przepuszczane przez turbinę. Kiedy przy dużym przyspieszeniu samochodu nagle odpuścisz pedał gazu i przepustnica się zamknie, pojawią się spore różnice w ciśnieniu przed i za tym elementem. Wówczas ogromna różnica pomiędzy podawanym powietrzem a zapotrzebowaniem turbiny może prowadzić do sporych problemów w całym układzie. Powietrze się cofa do sprężarki, zagrażając jej.

I tu pojawia się właśnie blow-off. Zasada działania tego elementu jest prosta. Stanowi on zawór, który ma za zadanie wypuścić do atmosfery nadwyżki powietrza, które odbijają się od przepustnicy i wracają w stronę sprężarki. Właśnie na tym odcinku umieszcza się zawór blow-off. Jak zamontować, żeby skutecznie wypuszczał nadmiar powietrza? Często zawory montowane są fabrycznie. Jeśli zależy Ci na charakterystycznym efekcie, w dalszej części tekstu podpowiadamy jak dobrać zawór blow-off w auto tuningu.

Blow-off wady i zalety

Mówiąc o blow-off, wady i zalety tego rozwiązania są trudne do wskazania. Jest to element mechaniczny, odpowiadający za poprawne funkcjonowanie silnika i minimalizujący możliwości jego uszkodzenia. Samo działanie można uznać za zalety tego elementu.

Nieco więcej można powiedzieć, jeśli potraktujemy w kontekście tuningu zawór blow-off. Co to znaczy? Zawory wykorzystywane do auto tuningu mają za zadanie uzyskać charakterystyczny dźwięk, który powstaje podczas odpuszczania gazu. Wówczas nadmiar powietrza wypływający przez odpowiednio skonstruowany zawór wydaje specyficzny odgłos. W standardowy zawór upustowy blow-off daje odgłos syku. W wersji tuningowej ten dźwięk określany jest jako gulgotanie indyka.

Zawór upustowy blow-off w autotuningu

Skoro wiesz już, co to jest blow-off, pora znaleźć dla niego zastosowanie w autotuningu. Wcześniej pisaliśmy, co daje blow-off i że jego główną zaletą jest charakterystyczny dźwięk podczas zwalniania pedału gazu. Tymczasem zloty tuningowanych samochodów to także prezentacja silników. Uwagę wielu miłośników motoryzacji przykuje charakterystyczny zawór blow-off. Jak zamontować taki element? Wystarczy, że zlokalizujesz dotychczasowy zawór i wymienisz go na nowy. Nie powinno sprawić to problemu, jeśli odrobinę interesujesz się motoryzacją. Żeby zawór upustowy blow-off był widoczny i estetyczny, nie zapomnij zastosować dobrych środków do czyszczenia silnika.

Jak zamontować blow-off w dieslu?

W sieci można znaleźć wiele zapytań o zawór blow-off do diesla. Działanie tego zaworu jest możliwe tylko w konstrukcjach, które zawierają przepustnice. Silniki napędzane olejem napędowym mają inny schemat działania i taki zawór jest w nich niefunkcjonalny, zatem nie stosuje się go. Dlatego pytanie o to, jak zamontować blow-off w dieslu wydają się bezpodstawne.

Jest jednak rozwiązanie, które umożliwia nie tylko montaż zaworu blow-off do diesla, ale nawet możliwe jest zamontowanie blow-off bez turbo. Jak to możliwe? Dla fanów charakterystycznych dźwięków i ciekawego wyglądu silnika przygotowano atrapy blow-off. Co to takiego? Ten wyrób podłącza się do silnika i pedału gazu. Po zwolnieniu pedału gazu podczas jazdy atrapa zaworu blow-off bez turbo wydaje ten sam charakterystyczny dźwięk, który słychać przy standardowych rozwiązaniach. Na drodze to wystarczy i nikt nie zapyta, jak zamontować blow-off w dieslu.

Sprawdź nasze produkty

Easyone spray wax
Tech Coat – Ceramic Coat
Clean Wheel
Tire and Rubber Cleaner
Black gum
Cover - Quick Coat
Interior Dressing
Tech Cleaner
Citrus Foam
Bug OFF!
Red Dewheel
APC
Glass Cleaner

Chcesz wiedzieć więcej?

Śmiało, napisz do nas na maila lub w mediach społecznościowych.